Carmen på Malmö Stadsteater

Carmen går på Malmö Stadsteater i regi av Kajsa Giertz och med texter av Marina Steinmo. Det är en riktigt bra uppsättning enligt min upplevelse.

För ett tag sedan köpte jag ett program från föreställningen Carmen på Malmö Stadsteater från 1947. Ett fint gammalt häfte där man kunde läsa att bland annat Harriet Selin spelade Carmen och att Don Josés roll framfördes av Olav Gerthel (två skådespelare alternerade i rollerna). Gerthel som i slutet på 50-talet fick en topplistehit med sin egen melodi Vårvisa.

Man kan i häftet läsa reklam för Miracle – bystfångaren, en revolutionerande nyhet på sin tid enligt annonsen. Även Ljungmans högtrycks-smörjpistol av typ SRD, som lovade ”rationell smörjning”, presenteras. Bra grejer.

Carmen MalmöSamtidigt som jag köpte det gamla programmet var det premiär på Carmen på Malmö Stadsteater igen i en modern tappning. På Intiman, i regi och koreografi av Kajsa Giertz och med text av Marina Steinmo har man i Malmö skapat en fantastisk version av Carmen.

I en kombination av dans, tal och sång blandar skådespelare, dansare och sångare sina talanger över alla discipliner. Redan i Habaneran i inledningen möts man av energin när alla, både män och kvinnor gestaltar Carmen. Kombinationen av utbildade sångare och dansare tillsammans med skådisar som väl egentligen inte kan sjunga perfekt, gör faktiskt känslan mycket mer intressant än om allt hade bestått av välsmord sång och och perfekt dans. Alla virvlar runt som Carmen, blodiga med en kniv stickandes ut.

Detta gränsöverskridande fortsätter i hela föreställningen, och aktörerna byter uppgifter och roller. Flera spelar Carmen, både äldre och yngre. Kontakten mellan operasångerskan Marianne Mörcks version av Carmen och skådespelaren Tom Ahlsell som José är fantastisk, avskalad och opretentiös. Lindy Larsson som är en renässansfigur på scenen spelar förutom Carmen, Escamillo och gör bland annat en version av Toreadorarian som kändes i hela kroppen. Själva låten är ju tacksam men inte så enkel, men publiken känner igen den väl (och kan stampa med i refrängen). Och Larsson var grym även om operapedagogerna säkert har invändningar. Men hans framställning är så rätt i sammanhanget och passade mig perfekt.

Kajsa Giertz har verkligen fått ensemblen att skapa en helhet oavsett de medverkandes bakgrund. Och att just skapa en total känsla av energi och trovärdighet. Marinas texter är poetiska och bär spelet framåt hela vägen. En viktig del i helheten är musiken som Anders Ortman har arrangerat och modifierat, baserat på Bizets originalmusik. Den var otroligt bra och jag vill ha en inspelning att lyssna på. Sven Dahlbergs scenografi är enkelt suggestiv och bidrar till stämningen. De kostymer som han har tagit fram är makalösa.

Jag blev imponerad och kommer åka ned för att se Carmen igen när den startar efter juluppehållet. Den som förväntar sig en traditionell operaversion av Carmen bör inte gå dit. Men vi andra som har behållning av att se en modern dansteater baserad på en klassiker bör bege sig till Malmö. Det är värt en tripp. Då kan man passa på att köpa cigarrer i Den anspråkslösa cigarraffären att avnjuta efter föreställningen.

Recensionerna har genomgående varit bra och här är några:
Svenska Dagbladet DN och Helsingborgs Dagblad

Här kan man se en del av repetitionerna

Lämna en kommentar

*