Facebook är en skådeplats. Eller..?

Facebook har blivit en skådeplats och catwalk. Någon gång under processen så var Facebook en plats för dialog. Kompisar skrev uppdateringar, några kommenterade andra kommenterade på kommentarerna. Det var en plats som många reserverade för riktiga vänner eller åtminstone bekanta. För att hålla en social kontakt i en lite större omkrets än vad man gjorde pre sociala medier. Man skötte sin personliga marknadsföring i andra kanaler än FB.

Nu har det förändrats. Nu handlar det om volym och profilering av det personliga varumärket. Och att göra de tuffaste uppdateringarna. Att posta de snyggaste bilderna och att länka till de coolaste/roligaste/hetaste sajterna (för att visa att man inte har missat något). Att posta länkar till smarta artiklar (även om man bara har läst rubriken). Att länka till de fränaste spellistorna på Spotify (för att ge sken av att man lyssnar på dessa). Att checka in på lagom många coola platser med den rätta kombinationen av Facebook Places/Foursquare/Gowalla/Loopt/SCVNGR med en lakonisk kommentar adderad.

Det här rullar på i en mekanisk ström i newsfeeden som man slentrianmässigt ögnar igenom. ”Jaha han drack en pressokanna på Il Caffe…” ”Jaså hon har lyssnat på Ida Redig…” ”Ok Quora är inne…”

eller…

Jag kanske överdriver lite, men det är så jag känner nu, inte minst efter att Facebook Places har introducerats. Och jag är uppenbarligen själv en del av det här problemet.

Det kanske inte alls är så här. I själva verket kanske det handlar om att dela med sig av guldkorn som man fångar i sin ständiga informationsjakt på nätet. Att hitta roliga och intressanta saker som man vill dela till sin närmaste omgivning. Av välvilja eller för att kunna skapa gemensamma referenser kring ett fenomen, ett intresse eller att dela med sig av kunskap om nyheter. Och att vara transparent med vad man har för sig. För att locka till fler sociala kontakter på eller utanför nätet.

I sådana fall är den massiva sociala spridning som sker på Facebook fantastisk. En väg att hjälpa varandra till större insikter, upplevelser, kontakter och kunskap.

Låt oss säga att det är så.

Kommentarer

  1. Anonym säger:

    Jag hör väl till din kategori 😉
    Jag är själv kluven om man är i den första varianten för mycket, men jag tycker att den senare varianten har blivit mer och mer viktigt det senaste halvåret. Det har ändrat på mitt surfbeteende, men som sagt var, det beror på vilka facebook ”vänner” man har…

    Att jag hamnade på din blogg beror just på det. En bekant skrev en kommentar med en länk hit!
    När han kommenterade en bloggpost som jag skrev igår som tangerar detta.
    Den handlar om mina två första år på fejjan.
    http://mazocialmedia.wordpress.com/2011/01/06/to-fbe-or-not-to-fbe-that-is-del-ii/
    Tack för en bra bloggpost 🙂

    • Mats, tack för din positiva kommentar.

      Jo visst är man ju kluven. I grunden lutar jag självklart åt den senare varianten. Det är åtminstone min professionella uppfattning att det är så 😉

      Som du skriver i din blogg så är ju Facebook en heterogen arena där alla möjliga slags kontakter samlas, allt från nära vänner till kunder och bekanta från sociala medier. Jag har själv varit totalt openminded kring vilka ”vänner” jag har addat. Under förutsättning att jag har någon slags relation med dessa, om än ytlig. Och jag har alltid varit helt transparent i mina poster i sociala medier utan några inslag av censur eller anpassning till att både kompisar och professionella relationer kan se vad jag skriver eller länkar till. Jag har inga filter på Facebook, alla ”vänner” kan se allt.

      När det gäller stylad och ”cool” spridning av information så finns det ju en grupp personer som är mer engagerade än andra i sociala medier och den sk ”bubblan”. Det var nog vissa av dessa som jag tänkte på när jag skrev den första halvan 🙂

      Men överlag har jag varje dag stor nytta av information som jag får i sociala medier inklusive Facebook. Och försöker tipsa om sådant jag själv gillar till omgivningen. Oavsett om det är nyttosaker eller rent socialt. Och det är ju dessa kedjor av informationsspridningen som gör att man ofta, som du säger, får intryck och hittar information som man inte skulle ha funnit annars. Det gäller bara att ha en viss systematik i hur man läser och tar in allt.

      Och precis som Facebook är många olika saker så är man ju själv i olika lägen när man skriver eller läser. Ibland är man aktiv utifrån sin yrkesroll, ibland är man totalt privat över en öl på stan med sin iPhone 🙂

Trackbacks

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Danne. Danne said: Facebook är en skådeplats. Eller..? — Danne http://t.co/BOhocaP […]

Lämna en kommentar

*