Google Places med Hotpot känns sådär

Nu testar jag Google Places med Hotpot i den nya appen för iPhone. Tanken är ju fin, att man ska kunna hitta olika etablissemang i närheten. Det finns olika kategorier att söka på som Coffee, Gas Stations etc. Just nu känns den här applikationen lite lustig om man tittar på vad man får för resultat på sökningar.

Det verkar som att sökningarna sker utifrån en fonetisk matchning av den kategori man letar inom, t ex coffee. De förslag som kommer upp verkar i första hand innehålla ordet “coffee” eller ha någon annan konkret koppling till ordet i text på cafeets sida på Google Places (som tidigare kan ha lagts upp genom Google Maps). Om man från vårt kontor på Kungsholmen söker på ATMs, dvs bankomater, får man upp som första förslag ATM Montage i Täby och som andra Arlanda Shiphol Development. Inte särskilt relevant.

Det här är säkert barnsjukdomar som har med språket att göra, den svenska versionen är inte lanserad än. Men jag blir förvånad att sökningarna lägger så stor vikt vid att företagets namn innehåller kategoritermen. Och att det inte är en kategorisering/taggning av företagen i kombination med geografisk närhet som i första hand verkar styra resultatet.

I dagens läge när man är så bortskämd med bra geografisk exakthet och kategorisering av företag i appar som Gowalla och Foursquare, känns Google Places för iPhone som väldigt yxig.

En annan dimension i appen är att man kan betygssätta ställen man är på med Googles Hotpot. Det är ju troligt att denna ranking också kommer styra resultatlistorna framöver, jag har inte läst på om funktionaliteten utan beskriver bara det jag ser nu. Men jag är tveksam till om Hotpot som betygsverktyg kommer få så stort genomslag i Sverige inom överskådlig framtid. Potentialen borde ju finnas när Google står bakom (skriver jag samtidigt som man kan blicka tillbaka på en serie floppar som Wave och Buzz). Men det finns ju mycket bättre verktyg på den lokala marknaden för rating av företag som t ex Reco (det skriver jag inte för att jag känner Nikke L, jag tycker det).

Facebook har lanserat sitt Places som antagligen kommer explodera på marknaden, många av oss använder Gowalla och/eller Foursquare. Dessa incheckningsapplikationer är också en, om inte så systematisk, källa för rekommendationer på ställen från vänner och andra. Jag känner i alla fall att det inte finns utrymme för mig just nu att börja ranka företag med Google Hotpot. Och som sökverktyg för att hitta t ex en bra restaurang så är den så här direkt efter lanseringen helt värdelös.

Leave a Reply