Jajja hotar Carnaby

Jag blev mycket förvånad igår när det kom ett brev med bud till kontoret adresserat till mitt företag Carnaby, ställt till bolaget men även till Nikke Lindqvist (via länken kan man läsa brevet). Det kom från SEO-konsulterna Jajjas advokater med hot om vite och skadestånd.

Orsaken var att Nikke på sin privata blogg har skrivit poster som Jajja upplevde som kritiska till deras verksamhet. Detta kändes helt bisarrt. Varför i hela friden riktar de dessa hot mot Carnaby?

Utan att gå in i resonemang om själva innehållet i Nikkes bloggposter -  Carnaby har ingenting med det Nikke Lindqvist skriver på sin blogg att göra. Nikke är en bloggare och debattör som skriver sina åsikter som privatperson oavsett vad det handlar om.

Carnaby anlitar ibland Nikke som konsult inom sökmotoroptimering vilket är en del  av de tjänster vi levererar. Och orsaken att vi anlitar Nikke i uppdrag är för att han är en av de bästa specialisterna på SEO i landet. Han går in som en del av vår arbetsgrupp i de aktuella uppdragen. Detta skriver vi på webbplatsen och vi listar flera andra personer som på uppdragsbasis ingår i våra olika arbetsgrupper. Och vi länkar till deras bloggar eller webbplatser. Flera av dessa personer agerar som underleverantörer, som vi tar in från uppdrag till uppdrag.

Men Jajja antyder att Nikke har intressen i Carnaby och skriver saker i syfte att gynna Carnaby genom att misskreditera konkurrerande företag, i detta fall Jajja. Detta är totalt skitprat!  De framställer att han har en dold agenda där han bloggar för att marknadsföra Carnabys verksamhet. De skriver t o m att det är Carnaby (genom Nikke) som skriver…

Det är en fullständig lögn. Vare sig jag som ägare eller Carnaby som organisation har tidigare kritiserat någon annan branschaktörs agerande. Jajja är inte ens en direkt konkurrent till Carnaby. Visserligen gör vi SEO-uppdrag åt uppdragsgivare, men det är bara en  delleverans. Vår roll som en webbstrategibyrå är mycket bredare. Jag har knappt funderat på Jajja som en konkurrent, än mindre haft någon tanke eller skäl att skriva om dem.

Nikke har inga intressen i Carnaby och är inte anställd av Carnaby! Det han skriver eller gör som privatperson är hans ensak och inget som vi som uppdragsgivare kan ta ansvar för. Det skulle annars innebära att en uppdragsgivare ska kontrollera vad alla underleverantörer skriver om den bransch företaget verkar inom. Eller om de skriver om andra företag. Det är ju för fan helt absurt.

Man blir förbannad och ledsen när man åker på den här typen av påhopp. Jag kan bara tolka det som att Jajja genom att hota Carnaby indirekt vill sätta press på Nikke att sluta med sina skriverier. Men det är inget vi som uppdragsgivare kan eller vill medverka till.

Idag pratade jag med Jajjas VD för att försöka reda ut det hela. Han var kallsinnig inför mina argument och upprepade gång på gång att de ser Nikke Lindqvist och Carnaby som en enhet. DET ÄR FEL!! Han berättade att skälet till att de agerar är för att tysta Nikkes skriverier. Det låter obehagligt i sig, som principsak. Men mitt syfte med kontakten var professionell för att få honom att förstå att Carnaby inte har någon koppling till det Nikke skriver. Men det var för döva öron och han hänvisade i slutändan till advokaterna.

Jag tycker personligen att Jajja beter sig svinaktigt när de tar till hot och juridiska muskler för att pressa andra bolag på marknaden att gå deras ärenden. Och försöka få oss att tysta kritiker som vi har en relation till som uppdragsgivare. Jag tycker att det känns som maffiametoder och äcklas av det. Jag upplever det Jajja gör som en form av utpressning. – Var med och tysta skriverierna annars klämmer vi åt er!

Jag hoppas att marknaden får upp ögonen för det här, själv får jag fundera på vad jag ska göra för att hantera dessa hot från Jajja. Nu kommer väl nya hot när jag skriver mitt ”missnöje” (understatement, jag är rasande) med deras agerande. Men jag struntar i det. De får använda vilka maktmedel de vill. De får fortsätta försöka skrämmas. Detta måste upp på bordet.

Det är uppmuntrande att se att det är många som har skrivit om det här. Några exempel:

Jardenberg
Jajja stäm mig också

Backend Media
Jajja nada communications skills

Nätkoll
Grattis Jajja till stämningshotet mot Nikke Lindqvist

Gester med ord
Märkligt agerande

Dan
Jajja och advokaterna

Marcus Westberg
Min kollega Nikke blir anklagad av (Jajja ?)

Brit Stackston
Jajja stämmer kritiker – ger fokus på viktig fråga

Niclas Strandh
SEO-branschen inför rätta

Erik Sällström
Att bli Jajjad har ändrat innebörd

Kommentarer

  1. Stå på dig Danne.

    Det är som en Westernrulle där Jajja är gruvbolaget som vill sno åt sig traktens mark med brute force. I min metafor slutar det med att gruvbolagsägaren, i en ansträngning att ta över staden, skjuter sig själv i foten.

    Jag blev som många andra kommentarsspammad för två år sen och myntade uttrycket ”Jag har blivit Jajjad”. Nu har det uttrycket fått en ny innebörd. Danne, du har blivit Jajjad och Nikke har blivit Jajjad. Som sagt – det får nog räknas som mer än en självförvållad kula i foten på den där girige gruvbolagsägaren.

    Jag tillåter mig att bli rätt omogen med avslutningen:
    – Jag tycker Jajjas VD ska kissa och gå och lägga sig. Gör om gör rätt. Skaffa en värdegrund som är samtida, för bövelen.

  2. Nils säger:

    Det är ju Nikke som är helt slut och man kan äntligen se på olika forum hur illa omtykt han numera är.
    Hoppas Ni får betala så det svider så kanske Ni i framtiden kan lägga tid på era egna uppdrag om Ni får några.
    Alla SEO muppar kring Nikke är totalt patetiska.

  3. Patrik Berggren säger:

    Men, hallå!

    Man kan inte säga vad man tycker, yttrandefrihet eller tryckfriheten till trots.

    Tänk om någon skulle börja skriva i samma anda som Nikke gör, fast om invandrare. Hur länge skulle den bloggen få leva kvar innan advokater stod och knackade på dörren med en stämning om rasism. Jo, vi har yttrandefrihet och tryckfrihet, men med det kommer även en hel del ANSVAR! i vad man skriver och trycker.

    Att göra ned och svärta ned en konkurrent är ju inte direkt snyggt gjort av Nikke, eller andra, oavsett om de gör det som ”privatperson” eller inte. Är man så insyltad i branschen som Nikke är KAN HAN INTE skriva ner konkurrenter på det viset som han gör utan att någon reagerar kraftfullt.

    Man kan inte vara ”lite gravid”. Antingen är man gravid eller så är man det inte

  4. Danne säger:

    Nils, det är ok att du har en annan uppfattning än mig och många andra. Men är det något som är patetiskt och muppigt så är det att slänga ur sig skit och inte våga träda fram med sin identitet.

    Kom igen nu Nils, säg vem du är. Jag har inget emot att ta ett möte med dig för att diskutera ämnet. Det är helt ok att du tycker annorlunda än mig, då kan vi få en bra diskussion.

  5. Danne säger:

    Patrik, min post syftar inte till att debattera vad Nikke skriver. Även om jag generellt tycker att det är bra att branschen granskas oavsett om det är Nikke eller någon annan insatt som gör det.

    Jag förklarar min syn på det horribla i att mitt företag Carnaby dras in i detta. Carnaby är en webbstrategibyrå som ibland anlitar Nikke ibland andra, när det gäller seo-frågor.

    Jag reagerar på att Jajja hävdar att Nikke skriver det han gör för att marknadsföra Carnaby. Det är helt befängt. Dels är det inte Nikkes roll att marknadsföra oss, det har vi andra processer för. Han går på uppdragsbasis in i konkreta seo-projekt inget annat. Dels är jag av erfarenhet övertygad om att Nikke drivs av sitt patos, inte av kommersiella skäl när han skriver.

    Det är tydligen omöjligt att förstå för vissa att det finns människor som har andra skäl än kommersiella när man agerar i tillvaron.

  6. Thomas Rubensson säger:

    ”Det är tydligen omöjligt att förstå för vissa att det finns människor som har andra skäl än kommersiella när man agerar i tillvaron.” Tycker snarare du Danne är blåögd om du inte ser att Nikke pratar strunt om andra för att själv verka bra. Han har pratat ner länkar i åratal och arbetar lika flitigt med det själv. Jag håller på Jajja. Ni får stå till svars för era underleverantörer. Precis som HM och IKEA får står till svars för sina. Anlitar man underleverantörer som anlitar barnarbetare, då får man sota för det genom negativ press. Ni får sota för att ni har en hetlevrad konsult som inte kan hålla sin stora mun tyst om konkurrenter. Skulle Nikke inte haft något spel med i SEO-branschen så visst. Men nu är det så att han har högst kommersiella intressen i branscen. Då är det jäkligt oetiskt att snacka ner konkurrerande firmor.

    Sammantaget. Prata med er muppiga konsult. Eller möt konsekvenserna :)

  7. Hej,
    Oj, det verkar hända grejer! Jag gick hit för att ge länken till min bloggpost idag på Ambassaden där jag tog upp din tidigare text om ansvar och transparens: http://www.ambassadorer.se/post/Jag-hyllar-personligt-mod-vilja-transparens.aspx

    Med personlig närvaro och transparens avslöjar sig väl fejkbloggare ganska omgående. Eller vad tror ni?

    Länken till små företag fungerade tyvärr inte när jag klickade. Intressant för mig som småföretagare att läsa mer om.
    Mvh Maria på MIKU

    This comment was originally posted on JMW Kommunikation

  8. […] most awed that PR consultant Brit Stakston writes about her take on the situation on JMW Kommunikation’s official website and that my friend and SEO Collegue Simon Sunden has […]

    This comment was originally posted on JMW Kommunikation

  9. Tack Markus

    Skall maila Sara

    I detta fallet granskas ju Jajja av andra

    Det man dock får ta är att man blir en spegling av ens medlemmar och skriver man att Webmaster Guidelines är viktigt, då får man nog accepteras att man blir anklagad för hyckleri.

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  10. Gör det Christian..

    Att inte nämna Webmaster Guidelines överhuvudtaget vore nog bäst för Sempo ifall de vill behålla något av sin trovärdighet

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  11. Well, jag syftade framför allt på att företag inte granskas trots att det står så hos SEMPO och inte på något enskilt företag.

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  12. […] Marcus Westberg is still supportive, I’m very happy that my friend Brit Stakston writes on JMW’s company blog. Gunnar @ Nätkoll says Bring it on Jajja. Distruptive.nu asks SEMPO about the Google Guideline […]

    This comment was originally posted on JMW Kommunikation

  13. Som ordförande i SEMPO (Tack Markus – fortfarande faktiskt .. så ska jag ge hela bilden här:

    All får vara medlemmar i SEMPO och komma och genom det får de då en gratis biljett till alla våra event. Alla kunder går redan gratis oavsett medlemskap eller inte. Vi accepterar dock inte att oseriösa aktörer är med i SEMPOs arbetsgrupp om de inte tydligt kan visa på att de ändrat sin marknadsföring eller har agerat mot Googles guidelines. I SEMPO Scandinavia Working Group sitter idag förutom jag själv:
    Patrik, Iprospect
    Christian, RT
    Christoffer, Netpilots
    Anna, Keybroker
    Jens, Outrider

    Denna grupp sammarbetar sedan med SWEDMA och Sveriges Annonsörer.

    Fler frågor?

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  14. Saxat från sempo.org:

    A Note to Site Visitors
    SEMPO is an industry organization designed to promote search engine marketing in general, not an accreditation body for SEM firms. Membership in SEMPO is not a guarantee of a particular firm’s capabilities, nor does it signify industry approval or disapproval of their practices.

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  15. Det här blir helt fel. Om vi som är nätevangelister tror att SEMPO står för någon form av kvalitetsgaranti, vad ska då inte SEO-bolagens kunder tro?

    SEMPO bör å det snaraste officiellt utesluta Jajja med tillhörande pressmeddelande för att kunna bibehålla någon som helst trovärdighet.

    Om så inte sker föreslår jag att alla seriösa SEO-bolag helt lämnar SEMPO i protest. Den nuvarande situationen är ohållbar.

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  16. I alla fall tydliggöra att det är en organisation som inte ställer krav på sina medlemmar, som tex den texten jag refererar till!

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  17. SEMPO globalt är medvetna om att det kan uppfattas förvirrande och detta är uppe på bordet för att ses över.
    Viktigast är dock återigen att kunskap om spammetodik och blackhat-tekniker finns och att vi utbildar köparna.
    Medlemskap hos SEMPO är inte till för att vitlista sig, men som medlem vet man vad vi står för och arbetar för – nämligen att förtydliga för kunderna vad riskerna är och vilka tekniker som Google inte accepterar. Arbetar man med dessa tekniker och ändå är medlem i SEMPO har man ju kanske inte helt tänkt igenom vad man stödjer.. (Att jämföras med att vara AIK-fan men betala supporterfee i Djurgården kanske? …)
    Vi kommunicerar tydligt vår inriktning på våra event och jag tackar för all er feedback och alla era kommentarer och ber er gärna delta på våra event framöver om ni vill ha bättre inblick i vårt arbete. Det verkar finnas mycket åsikter – men jag ser inte så många av er på seminarierna… Ni är varmt Välkomna!

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

  18. Sara:

    Jag kan bara tala för mig själv. Att gå med i samma organisation som Jajja är uteslutet. Som du säkert förstår har jag en personlig relation till Nikke och en hel del andra SEO:are. Att då gå med eller stödja en organisation där Jajja är med är för mig en omöjlighet. Det har inte med er otydliga kommunikation utan är mer en personlig ståndpunkt!

    This comment was originally posted on Disruptive – En blogg om entreprenörskap, riskkapital och webb 2.0

Trackbacks

  1. [...] Sundén och Nätkoll. Jocke Jardenberg skriver till och med Jajja stäm mig också. Läs även Carnabys reaktion över att de dragits in i det [...]

  2. [...] röster: Backend Media Carnaby som också dragits in i affären Simon Sundén Kommentarer [...]

  3. [...] har själv skrivit en post på min privata blogg om [...]

  4. [...] in företaget Carnaby i det hela. Det hela är faktiskt idiotiskt, och när man får läsa Dans berättelse om hur Jajja med lätt manierad idioti vägrar att inse att de satt sig i en riktigt sjöoduglig [...]

  5. [...] har valt att skriva om den minst sagt huvudlösa stämning som företaget Jajja Communications lagt på Nikke Lindqvist och Carnaby på [...]

  6. [...] agerande Dagbok för 5 June 2009- En sur karamell Jajja, stäm mig också – jardenberg unedited Jajja hotar Carnaby av Danne Franska familjeministern är en lögnare – Björn Sennbrink Klura – Noterat JMW Kommunikation » [...]

  7. [...] Jocke Jardenberg wants to be sued too and so does Nätkoll (I do hope they bite). Backend Media reports about nonexisting communication skills and invites the blogosphere to put the suing companys SEO-skills skills to the test. My colleague Marcus Westberg is supportive. Deepedition writes about a digital Tianmen and follows up with a PR analysis of the whole affair. Dan Rasmussen, who ownes Carnaby, writes about his take on the situation. [...]

  8. [...] av det begreppet. Jajja hotar att stämma bloggaren och SEO-experten Nikke Lindqvist och webbstrategibyrån Carnaby. Kortfattat har jag uppfattat situationen så är (skaffa dig en egen uppfattning genom länkarna [...]

  9. [...] juridiska. Det är inte min starka sida. Men moralen känns helt sned här. Jajja anklagar Nikke(Carnaby) för att smutskasta dem men Nikke beskriver ju sanningen. Jajja har en affärside som bygger på [...]

Lämna en kommentar

*