Magasin på iPad

Jag har läst ett antal olika magasin på ipaden nu. För det mesta har jag blivit besviken. Det finns många förlag som borde ha väntat med att erbjuda sina pdf:er till så gott som fullpris och tro att jag som läsare ska uppskatta dessa.

Många kända svenska magasin, främst med IT-inriktning, kan t ex hittas på Qiozk. Men det är till 100% pdf-utgåvor som säljs för några spänn mindre än pappersutgåvan. Visst, det är lätt att ladda ned senaste numret av MacWorld som i sig är en trevlig tidning. Men att läsa en ren statisk kopia av pappersversionen i ipaden suger enligt mig.

Tillgängligheten i sig är inte ett tillräckligt skäl för mig att köpa tidningar till ipad. För att jag ska bli en återkommande läsare av ett magasin krävs antingen att man har medianpassat formatet för de möjligheter som finns till interaktivitet, medispelning etc. Eller att man åtminstone har sänkt priset rejält (även om enbart denna åtgärd knappast skulle räcka för mig).

Men det finns bra exempel på publicister som har lyckats. Wired är ett magasin som en del har blandade känslor för (bl a pga deras rigida hållning i vissa frågor). Jag brukar läsa pappersversionen och tycker att den har en rätt skön blandning av lifestyle och fördjupning inom digitala fenomen. Men oavsett innehållet så är deras ipad-variant ett bra exempel på hur man kan utnyttja mediet för att faktiskt öka läsupplevelsen. Man använder dels basic-ipad-funktioner som att kunna scrolla neråt i artiklar och att kunna hoppa direkt till olika avsnitt. Och text och bild är mycket väl anpassade till skärmen och får ett differentierat utseende i landscapeläge. Bara detta är mil från pdf:er i läsupplevelse.

Men dels har man på ett lagom avvägt sätt integrerat interaktivitet genom att läsaren själv har möjlighet att byta vissa texter, scrolla genom bildsekvenser, starta filmer mm. Och det är snyggt gjort. Designen av de interaktiva delarna känns genomtänkt och flyter perfekt in i de redaktionella texterna. Detta gör att Wired i ipad blir en helt annan produkt än pappersutgåvan. Som definitivt skulle motivera ett högre pris för mig för den ökade funktionaliteten. Men i själva verket är ipad-versionen billigare …28 kr (just nu i alla fall).

Självklart kan man inte jämföra de redaktionella och tekniska resurserna mellan Wired och svenska MacWorld eller Studio. Men att använda ett ipad-anpassat publiceringsverktyg för en specialversion och att åtminstone få en viss medieanpassning borde även gå för svenska förlag. Och att skippa pdf:erna under tiden vilka jag tycker blir genanta ”Vi vill hänga på ipad-vågen”-statement.

New Yorker ipadEtt annat exempel på en trevlig tidning som jag har läst länge på papper är The New Yorker. En skrift som i sig är väldigt textbaserad men som även de har lyckats med att göra en snygg och funktionell version för ipad. Det handlar ju inte om att kasta in alla tänkbara effekter i alla lägen. Utan att behålla magasinets stil och själ men ändå använda mediet för effekter där det är relevant. Och det tycker jag att New Yorker lyckas med. Standard-ipad-scrolling, kapitelhopp mm även här. Men även vissa interaktiva delar som gjorde mig positivt överraskad som ljuduppläsningar (av författarna) av tryckta dikter, helskärmszoom av illustrationer osv. Passar perfekt och tillför något i det här sammanhanget på samma sätt som Wireds mer avancerade effekter passar där.

Så kombinationen att anpassa till mediet och nya möjligheter samtidigt som tidningen behåller sin särart och utvecklar den… That’s the shit.

Lämna en kommentar

*