Svensk Fastighetsförmedling vill stoppa Booli

Som ett exempel på en mycket konstig marknadslogik har Booli blivit kontaktade av Svensk Fastighetsförmedling. Med en uppmaning att Booli ska sluta länka till Svensk Fastighetsförmedlings bostadsannonser i sin toppbar. En länk som leder till en sida där mäklarens egen information om objektet exponeras inbäddat på Boolis webbplats booli.se.

Svensk Fastighetsförmedling hävdar att Booli med detta gör varumärkesintrång och hotar enligt en bloggpost hos Booli med eventuella böter och fängelse.

Hela situationen känns absurd. Booli.se är en sökmotor för bostäder. Som fungerar ungefär som Hemnet där man enkelt kan söka bostäder till salu på hela marknaden. Den exponering som alla mäklare och säljare av objekt får är helt gratis för dessa och en väg att driva trafik till den egna webbplatsen. Och framförallt ett sätt att få många fler spekulanter på objekten.

För många människor som söker bostad är den här typen av sökplatser den enda kanalen man använder för att scanna marknaden. Vilket ska ställas mot att spekulanten tvingas besöka varje enskild mäklare för att skaffa sig en överblick t ex över ett visst område.

Att använda bostadssökmotorer har självklart länge varit vedertaget för bostadssökare. Bovision och Hemnet ledde utvecklingen och Booli har på senare år blivit en ny intressant aktör.

Det finns alltså flera fördelar för Svensk Fastighetsförmedling att aktörer som Booli existerar:

– Det innebär en gratis medieexponering för Svensk Fastighetsförmedling (skulle vara intressant att analysera medievärdet på detta).

– Booli och andra aktörer skapar tveklöst fler spekulanter på de objekt Svensk Fastighetsförmedling har till försäljning.

– Booli skapar också trafik till Svensk Fastighetsförmedlings kommunikation. Även om besökaren stannar inom Boolis webbplats och läser informationen genom en “iframe” är det ändå en kommunikationsyta mot individen där Svensk Fastighetsförmedling kan styra innehållet och den bild läsaren får av dem och deras objekt.

Att hota Booli med rättsliga åtgärder för varumärkesintrång är ju en totalt omvänd marknadslogik. Istället för att tacka och ta emot och stötta en webbplats som booli.se vill Svensk Fastighetsförmedling istället stoppa att Booli lyfter upp deras objekt på ett så bra sätt som möjligt (på en yta där Svensk Fastighetsförmedling själva kan påverka innehållet).

En fråga som Booli ställer på sin blogg är hur Svensk Fastighetsförmedling ställer sig till Hemnet och deras exponering av varumärken. Och om det faktum att Svensk Fastighetsförmedling faktiskt äger 25% av Hemnet kan ha betydelse för hela den här frågan.

Hur det än är med den saken kan en sådant här agerande inte leda till något annat än badwill för Svensk Fastighetsförmedlings varumärke. Även om de inte förstår det mervärde som Booli ger dem kunde de ju åtminstone ha undvikit att ta strid och på det sättet göra bort sig totalt.

Update:
Social Business gör en intressant redogörelse för den effekt den här händelsen har i sociala medier.

Diskussionen var igång redan i våras då de olika parterna faktiskt diskuterade området öppet på Twitter. Christian Rudolf redovisade konversationen och TDH skrev sina synpunkter i samband med det.

Anna Malmsten har skrivit en post där hon tittar på frågan ur PR-synvinkel. Och där hon reflekterar över vad Svensk Fastighetsförmedling borde göra nu.

Comments

  1. Kämpa Booli! Kämpa!

  2. @Danne @Kenneth = konsumentmakt. Ni ger oss råg oss råg i ryggen. Tack för ert engagemang! /Anders@Booli

  3. Danne says:

    @Anders, jag blir uppriktigt både irriterad på det sätt mäklarfirman bemöter er och brydd över att de verkligen inte förstår hur systemen fungerar. Agerandet är så paradoxalt att man häpnar.

  4. Niclas Strahner says:

    Hej!
    Det har klart varit en intressant debatt att följa, vissa håller med oss och vissa är klart emot oss. Det som dagens mailskörd tydligt visar på är att det finns lite oklarhet kring vad Svensk Fastighetsförmedling egentligen har reagerat över. Utan att bli alltför teknisk, det är inte mitt område så kan jag säga följande:

    Vi på Svensk Fastighetsförmedling har aldrig velat hindra Booli från att låta potentiella köpare hitta våra kunders bostäder. Detta är helt enkelt fel. Det har majoriteten av mailen handlat om. Vår ståndpunkt har aldrig varit att begränsa tillgången på information eller hindra Booli att presentera våra bostadsannonser.

    Vi strävar naturligtvis alltid efter att våra kunder ska känna sig trygga och säkra över att deras personuppgifter inte missbrukas. Våra kunders integritet är mycket viktig. Därför är det mycket viktigt för oss att de sidor som använder sig av vår information kan säkerställa att den är rätt och uppdaterad, samt att de inte bryter mot några lagar kring till exempel upphovsrätt då många bilder ägs av frilansfotografer och inte av oss. Jag vill förtydliga att detta inte gäller Booli.

    Den diskussion som vi har fört med Booli handlar enbart om att vi värnar rätten att själva bestämma om hur vårt varumärke ska användas i marknadsföringssyfte. Vi har aldrig sagt att Booli inte får visa mäklarens presentation av bostaden. Vi hoppas snarare att de fortsätter visa objekten på ett sådant sätt att det fortsätter gynna våra kunder.

    Under dagen har det som sagt kommit en hel del reaktioner på debatten till mig via mail. Vissa håller med medan flertalet anser att vi naturligtvis ska låta Booli visa våra bostadsannonser. Självklart håller vi med om att våra kunder ska få bästa möjliga exponering av sin bostadsannons och ett bra ställe är Booli – ingen tvekan. Det har inte heller varit problemet. Vi och Booli delar inte synen på hur en funktion ska användas.

    I och med att det verkar som att vi och Booli missförstår varandra, vi vill samma sak men på olika sätt, har jag helt enkelt ringt upp Anders Kyhlstedt på Booli för att inleda en mer konstruktiv dialog. Ibland är klassisk kommunikation bäst.

    Vi talade under i stort sett hela lunchen och förhoppningen är nog att vi hittar en lösning som båda vi och Booli kan acceptera. Anders och jag var kanske inte överrens om sakfrågan, vilket man inte alltid är eller behöver vara, men ambitionsnivån var samma – vi vill båda skapa bästa möjligheterna för säljare och köpare att hitta varandra. Förhoppningsvis når vi fram. Dialogen har i alla fall inletts.

    Niclas Strahner, presschef Svensk Fastighetsförmedling

  5. Danne says:

    Hej Niclas, tack för att du klistrade in dina bloggposter från idag som kommentar här.

    Det är bra att ni har satt igång en dialog även om ni hade sluppit kritiken om ni hade gjort det direkt istället för att hota Booli.

    Jag har under det senaste dygnet funderat på om det enbart är Svensk Fastighetsförmedlings koppling till Hemnet som var drivkraften till det aggressiva agerandet. Och det kanske är naivt av mig att tro något annat.

    Men då undrar jag för mig själv hur kalkylen bakom det ser ut. Är bedömningen att avkastningen från Hemnet (jag känner inte till deras eventuella lönsamhet) ger mer än marginalen på den merförsäljning som Booli kan skapa? Eller var det bara en principhandling…

    Jag vet att Sv Fastigh inte hade för avsikt att helt stänga ut Booli som kanal. Men det aggressiva bemötandet signalerade inget annat än konfrontation och ev brytning.

    Men även om det fanns en (kortsiktig) kalkyl kan väl Sv Fastigh i denna knappast ha räknat in:
    dels den varumärkesskada som uppstår
    dels ett möjligt förlorat förtroende från säljare pga att de nu har uppmärksammats på att marknadsinsatsen inte maximeras?

    Det är detta som gör mig så förbryllad. Och jag får ingen klarhet genom de inklistrade bloggposterna.

  6. @danne – Right on target. Kan bekräfta din kommentar till mig också, när de ringde upp mig hade de fortfarande “inte testat” toppbaren. Det försvårar kommunikationen kring den en del. Men jag räknar med att de går in och testar den (och läser om kommentarerna/tweetsen osv) ordentligt inför mötet på tisdag.

  7. Vilket tafatt försök att släta över en sådan dundertabbe. Klassisk kommunikation ja, inte via advokater som redan kostat er mycket mer än bara deras arvode.

  8. Sven Polhem says:

    Det är ju självklart att svensk fastighetsförmdelings delägande i hemnet har påverkan…
    Antagligen har dom redan löst det( jag är lite sent ute) 😉
    iallafall, trevlig blogg!
    Sven Polhem

    • Hejsan Sven, tack för det. Ja jag tror att de hamnade vid förhandlingsbordet och löste detta för länge sedan. Jag tog mig friheten att ta bort din casinolänk 😉 Men jag vill ändå släppa igenom din kommentar så det har du säkert förståelse för 🙂

Leave a Reply